Flashactie in de bouwsector

In de week van 24 tot en met 30 september zullen de sociaal inspecteurs van de RVA op verschillende plaatsen in ons land voor het eerst een “flashcontrole Tijdelijke werkloosheid” in de bouwsector organiseren. Het doel van deze controles is om de betrokken partijen te informeren over de geldende sociale wetten. Wanneer er tijdens deze controles onregelmatigheden aan het licht zouden komen, zullen de sociaal inspecteurs de werkgevers en werknemers begeleiden naar een oplossing. Ze zullen uitleggen welke verplichting niet correct is nageleefd, waar er in de toekomst moet op gelet worden of wijzen op wat anders en beter kan.

Het feit dat de sociaal controleurs voornamelijk preventief en coachend zullen optreden, betekent natuurlijk niet dat ze geen rekening zullen houden met manifeste inbreuken of wederkerende overtredingen. In dergelijke situaties zullen de sociaal controleurs ook tijdens deze flashactie zo nodig tot verbalisering overgaan. Een sociaal controleur heeft bij een controle altijd het recht om alle documenten op te vragen die hij noodzakelijk acht voor zijn onderzoek (artikel 28 en 29 van het Sociaal Strafwetboek).

Als bijlage vindt u een checklist die een overzicht bevat van de punten waarop de sociaal controleurs van de RVA zullen controleren. Werkgevers kunnen aan de hand van deze checklist zich voorbereiden op de komst van een sociaal controleur vinden en een “zelfcontrole” kunnen uitvoeren om na te gaan of ze in orde zijn met de regelgeving.