Meervoudig inschrijvingsformulier

Interprofessionele staking

Morgen 13 februari zal uw onderneming mogelijks hinder ondervinden ten gevolge van de nationale interprofessionele staking die georganiseerd wordt door het gemeenschappelijke vakbondsfront.

Wij ontvangen wel eens de vraag van werkgevers of zij hun arbeiders in ‘tijdelijke werkloosheid’ kunnen plaatsen op basis van ‘weerverlet’ of ‘wegens economische redenen’. Op het eerste zicht lijkt dit een handige oplossing voor de werkgevers, ware het niet dat de RVA strenge voorwaarden koppelt aan de vergoedbaarheid van dergelijke dagen. De vergoedbaarheid hangt meer bepaald af van de reden van de werkloosheid op de actiedag, de plaats waar de actie gevoerd werd en het feit of het bedrijf of de bedrijfssite heeft deelgenomen aan de actie of erdoor getroffen wordt. Als bijlage vindt u een handig overzichtsdocument van de RVA waarin zij die verschillende opties beschrijft.

Tot slot krijgen onze medewerkers die verantwoordelijk zijn voor de opleidingen soms de vraag hoe het zit met de vergoedbaarheid van de winteropleidingen die op stakingsdagen staan geprogrammeerd. De RVA heeft ons bevestigd dat die dagen vergoedbaar blijven, ongeacht de samenloop met de staking. De reden daarvoor ligt in het feit dat de opleidingsdagen vooraf geprogrammeerd worden en dat er een controle is van de aanwezigheden op de opleiding.

Voor meer informatie kan u uiteraard steeds contact opnemen met onze juridische adviseurs:

Benny Courant
benny.courant@confederatiebouw.be