Veilig werken op hoogte module 1 en 2

Het Koninklijk Besluit van 31 augustus 2005 betreffende het gebruik van arbeidsmiddelen voor tijdelijke werkzaamheden op hoogte legt een aantal belangrijke verplichtingen op bij het gebruik van ladders en stellingen. Op basis van een risico-analyse is men verplicht om steeds gepaste arbeids- en beschermingsmiddelen te gebruiken om de werken uit te voeren. De gebruikte arbeidsmiddelen moeten hierbij voldoen aan diverse voorschriften, zoals opgenomen in het KB.

Deze modulaire opleiding geeft u meer inzicht in de vereiste voorschriften. U leert o.a. welke gepaste maatregelen u kunt nemen om veilig en gezond op steigers te werken, u verwerft inzicht in de welzijnsreglementering en u leert de voorschriften met betrekking tot veiligheid en gezondheid concreet toe te passen.

DOELGROEP

Bouwbedienden en arbeiders die op een stelling werken en deze helpen monteren, demonteren of aanpassen. Deelnemers moeten over een gunstige gezondheidsbeoordeling beschikken (geen evenwichtsstoornissen of hoogtevrees hebben).

Elke deelnemer dient zijn persoonlijke beschermingsmiddelen mee te brengen (helm, veiligheidsschoenen en harnas).

• de montage- en gebruiksregels voor eenvoudige stellingtypes: voorzorgsmaatregelen voor de montage, de plaatsing, de stabiliteit, de sterkte, de weerstand, de toegang, de demontage en de opslag.
  • lezen en interpreteren van de montage- en gebruiksdocumenten (montageplan, proces-verbaal van de oplevering, onderzoeksrapport).
  • interpreteren van een eenvoudig stellingplan.
  • ondergrond, klasse en stabiliteit i.f.v. het uit te voeren werk.
  • eenvoudige systeemstellingen.
  • het verankeren van de stelling.
  • de lastenverdeling op de stelling

uren: van 8u00 tot 16u00

locatie: Diepenbeek, de exacte locatie krijgt u in de bevestiging.

Deze opleiding kan georganiseerd worden in verschillende talen.

Leden betalen 175 euro, niet-leden 227 euro. Prijzen zijn exclusief btw.

Dankzij CEVORA is deze opleiding GRATIS voor bedienden PC200. Bedrijfsleiders (met zelfstandig statuut) kunnen ook gratis deelnemen (zie voorwaarden).

U kan enkel inschrijven via onderstaand formulier. Wenst u meerder personen tegelijkertijd in te schrijven voor deze opleiding? Vraag het meervoudig inschrijvingsformulier aan lore.bollen@confederatiebouw.be.

Opgepast, het aantal plaatsen zijn beperkt!!

Bij onvoldoende inschrijvingen kan een sessie geannuleerd worden.

cevora

Veel opleidingen kunnen kosteloos worden gevolgd door bedienden PC 200. Na inschrijving doen wij het nodige zodat de opleiding gratis kan doorgaan via Cevora, hiervoor dient u zelf niets te ondernemen.

TIP

Ook de zaakvoerder kan gratis deelnemen aan een Cevora-erkende opleiding, op voorwaarde dat het bedrijf een opleidingsplan heeft geregistreerd bij het ANPCB en er minstens 1 bediende wordt ingeschreven voor de opleiding.

• De Cevora-tussenkomst is niet van toepassing voor interim bedienden
  • De eventuele examenkost (vb. in geval van VCA) blijft ten laste van het bedrijf
  • Niet alle opleidingen kunnen via Cevora gratis aangeboden worden voor bedienden PC 200
  • Neem voor meer inlichtingen contact op met de dienst opleidingen.