Bouwverlof: bouwvakkers willen op vakantie, baas wil dat ze doorwerken

Om alle misverstanden uit de wereld te helpen, herhaalt Confederatie Bouw LImburg aan de vooravond van het traditionele bouwverlof (bijna 20.000 mensen in Limburg gaan in jaarlijks zomerverlof vanaf vrijdagavond 10 juli ) de boodschap dat een collectieve sluiting als vakantie louter een aanbeveling is en dus niet verplicht is. Een aannemer moet de verlofperiode bespreken met de syndicale afvaardiging of, indien er geen is, met de werknemers zelf. “Het belangrijkste is om op bedrijfsniveau tot overeenstemming te komen door te zoeken naar een oplossing waar iedereen tevreden mee is”, zegt Chris Slaets, gedelegeerd bestuurder van Confederatie Bouw Limburg.

Tot 2/3de van de bouwbedrijven lag helemaal stil tijdens de coronacrisis. Het zou dus kunnen dat aannemers de periode van collectieve sluiting wil en zal gebruiken om een beetje productietijd in te halen. Daarom vraagt Confederatie Bouw Limburg dat bouwondernemingen dit jaar hun vakanties op een flexibele wijze kunnen organiseren en dat uiteraard in samenspraak met hun werknemers. Normaal is het zo dat de vakantie in de bouw drie of vier weken duurt en dat vanaf midden juli of 1 à 2 weken vroeger of later. Maar dat is geen verplichting, enkel een aanbeveling, doorgaans per provincie. Heel vaak liggen alle ketens in de sector (o.a. producenten materialen, leveranciers materialen, de vele onderaannemers…) stil op dat moment. De data voor collectieve sluiting wegens jaarlijkse vakantie die vermeld staan in de bouwkalender zijn louter aanbevelingen. Ze zijn niet verplicht. Het paritair comité legt al heel lang geen collectieve sluitingsperiode voor de hele sector meer op. Indien de aanbevolen data (Limburg 13 Juli tem 31 juli) voor de vakantie niet gevolgd wensen te worden, moeten discussies met de vakbondsdelegatie of het personeel (indien er geen vakbondsdelegatie is) het pleit beslechten. Toch volgt gewoonlijk een overgrote meerderheid van bouwondernemingen de aanbevolen vakantieperiode. “We willen in geen geval het recht op vakantie inperken”, benadrukt Chris Slaets, gedelegeerd bestuurder van Confederatie Bouw Limburg.

Een heel aantal bouwbedrijven nemen op een originele (Corona proof) wijze eventjes afscheid en zien hun werknemers graag terug op 3 augustus door middel van de overhandiging van een gepersonaliseerde “goodie bag” in plaats van de tradionele BBQ. Keep it safe!