Confederatie Bouw Limburg en Voka - Kvk Limburg huldigen bedrijven

Dit jaar krijgt een recordaantal Limburgse bedrijven het Charter Techniekpromotie. Voka – Kamer van Koophandel Limburg en Confederatie Bouw Limburg reiken het certificaat dit jaar uit aan 49 Limburgse bedrijven die actief de STEM- en techniekrichtingen ondersteunen via de Limburgse FIRST Lego League, de grootste Lego-robotwedstrijd voor leerlingen van het land. “Dit charter bewijst het engagement van onze bedrijven. Zij willen meer dan ooit een brug slaan met het onderwijs, zodat er een betere aansluiting is met de arbeidsmarkt”, zeggen Johann Leten, gedelegeerd bestuurder van Voka – KvK Limburg, en Chris Slaets, directeur van Confederatie Bouw Limburg.

De FIRST LEGO League is een speelse ontdekkingsreis waarin jongeren tussen 11 en 14 jaar kennismaken met techniek en STEM. De leerlingen bouwen en programmeren op drie maanden tijd een LEGO-robot die zo veel mogelijk missies tot een goed einde moet brengen. Dat gebeurt tijdens een grote finale waar vorig jaar 1500 jongeren aan deelnamen op Corda Campus.

“Bedrijven zijn steeds vaker op zoek naar werknemers met een STEM-achtergrond”, zegt Chris Slaets. “Het tekort aan technisch geschoold personeel houdt de groei van de Limburgse industrie en bouw tegen. Als werkgevers nemen we onze verantwoordelijkheid en proberen we het STEM-onderwijs een duwtje in de rug te geven.”

Draagvlak onderwijs en ondernemingen

“Dat 49 ondernemingen de wedstrijd steunen, is een hart onder de riem”, vult Johann Leten aan. “Je creëert ook een uniek draagvlak waar onderwijs en ondernemingen nauw samenwerken. We geloven in de kracht van die samenwerking omdat het een cruciaal element is voor het aanpakken van de uitdagingen van de arbeidsmarkt van vandaag en morgen.”

“Jongeren warm maken voor techniek is zeer belangrijk om de instroom in technische opleidingen te verhogen”, besluit gedeputeerde Bert Lambrechts die ook de ondernemingen tijdens de huldiging bedankte. “Kinderen moeten de kans krijgen om hun technisch talent te ontdekken en te ontwikkelen.  Enkel zo kunnen we de toekomstige uitdagingen aan want Limburg heeft nood aan technische, hoger opgeleide mensen.”

In september start de achtste editie van de wedstrijd. “Vorig jaar bereikten we 1.500 leerlingen tussen 11 en 14 jaar, dat was een recordaantal jongeren. Dit jaar willen we opnieuw evenveel kinderen in contact brengen met techniek en de mogelijkheden van STEM-opleidingen”, zegt Johann Leten, gedelegeerd bestuurder van Voka – KvK Limburg.

Deze bedrijven…

ontvingen het Charter Techniekpromotie, een certificaat als teken van bijzondere erkenning voor hun bijdrage aan techniekpromotie in Limburg (in alfabetische volgorde):

Aarixa

Yontec

Heraeus Electro-Nite International

Bedrijven gezocht

Confederatie Bouw Limburg EN Voka – KvK Limburg zijn nog steeds op zoek naar nieuwe partnerbedrijven die het potentieel van techniek willen promoten bij jongeren.

Geïnteresseerden kunnen contact opnemen met vince.feytongs@confederatiebouw.be