Provincie Limburg geeft startschot voor nieuw Smart Building en Construction Research Lab

Demonstratiecentrum voor nieuwste bouwtechnieken op Wetenschapspark Diepenbeek

Confederatie Bouw Limburg (CBL)  en Hogeschool PXL gaan een tijdelijk Smart Building & Construction Research Lab bouwen op het Wetenschapspark in Diepenbeek.

Bedoeling is om praktijkgerichte kennis en onderzoekinfrastructuur op één centrale plaats op het Wetenschapspark in Diepenbeek verder te ondersteunen en nieuwe bouwtechnologieën binnen handbereik te brengen van bouwondernemingen en bouwheren. Het gaat onder meer om flexibel bouwen, energie-efficiëntie en begeleiding van professionals. Zowel Confederatie Bouw Limburg als PXL doen een gemeenschappelijke investering in dit project. Het gaat hier om Vlaamse middelen voor praktijkgerichte onderzoeksinfrastructuur uit een impulsfinanciering van het Vlaams Agentschap Innoveren en Ondernemen.

Op woensdag 18 september besliste de Limburgse provincieraad over de verkoop van het perceel in het Wetenschapspark aan de Confederatie Bouw Limburg. Gedeputeerde van economie Tom Vandeput: “De Limburgse bouwsector is een belangrijke economische sector. Ongeveer 2.550 bouwbedrijven, waarvan 98 % kmo’s, zorgen voor een tewerkstelling van bijna 25.000 mensen (in loondienst + zelfstandigen). Dankzij SALK heeft de Confederatie Bouw Limburg de digitale en duurzame transformatie van de Limburgse bouwsector succesvol op gang getrokken.“

De verkoop van dit perceel is bedoeld voor de realisatie van een “PXL Green & Tech” en het “PXL Smart Building and Construction Research Lab” en dit in het kader van het onderzoekspeerpunt duurzaam en efficiënt bouwen. Het betreft drie flexibel ingerichte living labmodules die verder onderzoek toetst aan de realiteit van de sector. Gedeputeerde Tom Vandeput: “Hiermee versnellen we de transformatie van de sector. In de living lab modules kunnen ondernemers proeven van innovatie. De bouwopleidingen van PXL zorgen zo ook voor afgestudeerden die de innovatieve bouwtechnieken onder de knie hebben en onmiddellijk voor het bedrijfsleven renderen.”

Nieuwste technieken toegankelijk maken

Het Smart Building and Construction Research Lab wordt een demonstratiecentrum van 150 m² in de vorm van drie flexibele bouwmodules. Die illustreren de nieuwste mogelijkheden van flexibel bouwen. Denk maar aan de inzichten van Building Modelling Information (BIM), waarbij bouwplannen digitaal verrijkt worden, en aan LEAN waarbij een bouwproject sneller kan worden opgeleverd door processen optimaal op elkaar af te stemmen. Daarnaast laat het Smart Building and Construction Research Lab ook zien hoe dronetoepassingen en augmented reality kunnen worden toegepast in inspecties en gebouwbeheer. Ten slotte wordt ook kennis rond energie-efficiëntie en circulaire bouwmogelijkheden toegankelijk gemaakt voor de volledige bouwsector.

Samenwerking

Onze bedrijven kunnen samenwerken met de expertisecentra, gebruik maken van demo-ruimte, en testcases uitvoeren in co-creatief onderzoek met PXL en UHasselt. De bouwsector is in volle transformatie en digitalisering neemt een hoge vlucht in de bouwprojecten. Efficiënter met minder doorlooptijd kunnen bouwen met steeds minder faalkosten wordt de rode draad voor de toekomst. Confederatie Bouw Limburg heeft tijdens de voorbije 4 jaar met Transformatie Bouw Limburg geweldige initiatieven genomen om de Limburgse bouwsector te transformeren naar nieuwe manieren van efficiënt en duurzaam bouwen.

Het Expertisecentrum PXL Bouw en Energie van Hogeschool PXL heeft geanticipeerd door onderzoeks-speerpunten te richten op de nieuwe technieken in de bouwsector. “We hebben samen met Confederatie Bouw Limburg voluit de kaart getrokken van digitalisering en efficiëntieverhoging in de bouwsector. Bovendien worden onze studenten uit de bouwgerelateerde bachelor- en graduaatsopleidingen samen met de professionals ondergedompeld in deze nieuwe mogelijkheden,” aldus algemeen directeur Ben Lambrechts van Hogeschool PXL.

logo CBL  provincie limburg PXL