Protocolakkoord bouwsector

Beste ondernemers

Na 20 uur onderhandelen hebben we een protocolakkoord voor de progressieve heropstart van de bouwsector (vanaf 4 mei) bereikt, maar helaas enkel van het ABVV. Dit akkoord kan je hier vinden.

Alhoewel de oorspronkelijk door de werkgevers opgemaakte tekst rekening hield met vele vragen die de vakbonden hadden gesteld, vonden ACV en ACLVB na 7 uur schorsing (over een tekst van een paar bladzijden) dat zij niet akkoord konden gaan met de tekst.

Voor ons was het echter van groot belang om input te kunnen geven voor de samenkomst van de Nationale Veiligheidsraad van vandaag (vrijdag), zodat zij ons zouden toevoegen bij de sectoren die terug kunnen opstarten na 3 mei.

In de verklaring van de groep van 10 van 22/4 jongstleden werd immers een generieke gids (https://werk.belgie.be/sites/default/files/content/news/Generiekegids.pdf) aangekondigd met preventietips, en waaraan werd toegevoegd dat sectoren een aanvullende gids konden maken met sectorspecifieke maatregelen.

Door de hardnekkigheid van het ACV, waarvan we stellig vermoeden dat zij niet echt tot een akkoord wilden komen, konden we helaas geen door alle partijen gedragen protocolakkoord afsluiten. Gelukkig heeft het ABVV wel zijn verantwoordelijkheid genomen om vanaf 4 mei op een progressieve, gezonde en veilige opstart verder te zetten.

Het protocolakkoord behandelt voor ons verschillende problematieken die voor ons essentieel zijn, zoals het kunnen afwijken van social distancing (ook voor niet-dringende werkzaamheden), het werken binnenshuis, de co-activiteit van verschillende aannemers op dezelfde werven, het collectief vervoer, enz.

Het protocolakkoord