Overslaan en naar de inhoud gaan

Innovatief parkeergebouw markeert start Bouwcampus 2.0

Foto knippen

DIEPENBEEK - Het startschot voor de bouw van het nieuwe parkeergebouw op Bouwcampus 2.0 is gegeven. De parkeergarage biedt plaats aan 350 wagens, maar kan later worden uitgebreid naar 500 plaatsen. De uitbreiding gebeurt in de hoogte, grotendeels bovenop de bestaande parkeerplaats, waardoor de groene ruimte minimaal wordt aangetast.

De Bouwcampus is – naast de Health Campus – één van de twee belangrijke themacampussen die wordt ontwikkeld op Limburg DC, de nieuwe campus in Diepenbeek. Het ontwerp van het parkeergebouw is het resultaat van de samenwerking tussen Democo, Debuild en Jaspers-Eyers Architecten. Tom Vandeput, gedeputeerde voor Economie en voorzitter van POM Limburg, benadrukt de ambitie om Bouwcampus 2.0 te positioneren als het kloppende hart van innovatie in de bouwsector: “Met een vooruitstrevend ontwerp voor het parkeergebouw geven we concrete invulling aan onze woorden. Het nieuwe gebouw is modulair opgezet en kan zich in de toekomst aanpassen aan evoluerende behoeften. Naast de positieve milieu-impact behoudt het ook langer zijn vastgoedwaarde. Het hoeft dus niet te worden gesloopt na verloop van tijd, maar kan een nieuwe bestemming krijgen dankzij zijn toekomstgerichte ontwerp.”

350 parkeerplaatsen

In de eerste fase zullen er 350 parkeerplaatsen beschikbaar zijn, maar dit aantal kan in de toekomst uitbreiden tot 500. Het gebouw is ontworpen met hogere plafonds dan standaardparkeergarages en beschikt over een centrale hellingbaan die indien nodig kan worden verwijderd. Tom Vandeput: “Bij aanvang van het project is dus al rekening gehouden met het feit dat het gebouw op lange termijn gedeeltelijk of volledig een andere bestemming kan krijgen.”

Verdichting

POM Limburg past het principe van verdichting toe door het nieuwe parkeergebouw bovenop de bestaande verharding te plaatsen. Tom Vandeput: “We streven naar een zo efficiënt mogelijke parking met een minimale voetafdruk. Het gebouw zal bestaan uit vier verdiepingen met elk ongeveer 80 parkeerplaatsen. In de toekomst komt daar mogelijk nog een vijfde verdieping bovenop. Door in de hoogte te werken, behouden we ruimte voor groen en toekomstige ontwikkelingen. Zonnepanelen worden geïntegreerd om het gebouw van duurzame energie te voorzien. Er zijn voldoende plaatsen voor elektrische wagens.”

Spil van innovatie

Bouwcampus 2.0 zal ruimte bieden aan onderzoeks- en testinfrastructuur, gericht op de uitdagingen van de bouwsector. Zo zal er geëxperimenteerd worden met duurzame bouwmaterialen, maar ook gefocust worden op betaalbaar bouwen en renoveren. Gedelegeerd bestuurder van Embuild Limburg Chris Slaets: “De Limburgse bouwsector heeft ambitie. De site van de Bouwcampus zal futureproof, duurzaam en toegankelijk zijn voor alle stakeholders. Het geeft ons de mogelijkheid om een versnelling hoger te schakelen en te evolueren tot koploper in digitaal en circulair bouwen. Een plek die bruggen bouwt, zowel lokaal, Vlaams als internationaal. Een plek waar de bouw thuis is.”

Wandelpaden

Het nieuwe parkeergebouw is een integraal onderdeel van de strategie om de campus autoluwer te maken. Tom Vandeput: “We moedigen campusbewoners aan hun auto’s aan de rand van de campus te parkeren en verder te reizen te voet of met de fiets. In het komende jaar zullen nieuwe wandelpaden het parkeergebouw verbinden met andere delen van de campus, waaronder autoluwe routes naar de Health Campus, het campushart bij tussen UCLL en UHasselt.” Verwacht wordt dat het parkeergebouw in augustus 2024 klaar zal zijn, ruim op tijd voor de aanvang van het nieuwe academiejaar. Hiermee is parkeergelegenheid verzekerd voor studenten en andere campusbewoners.

Logoband