Overslaan en naar de inhoud gaan

Oplossing fossiele bedrijfswagens brengt verassend dumpingdossier met zich mee

Bouwvakker die sociale controle uitvoert met tablet

De federale regering heeft beslist om de problemen met fossiele bedrijfswagens op te lossen door het dossier sociale dumping te linken. Embuild stelt zich grote vragen bij deze actie. De aanpak van sociale fraude werd al besproken in een gemeenschappelijke verklaring met alle sociale partners van de bouw. De actiepunten uit deze verklaring moet de federale regering nog uitvoeren. Chris Slaets, gedelegeerd bestuurder-directeur van Embuild Limburg: “ Ik volg de mening van de directrice-generaal Christine Lhoste: eerst de regels in voegen controleren en verfijnen. Daarna kunnen we nog bekijken of nieuwe maateregelen aan de orde zijn.”

Embuild vind het jammer dat de federale regering het dossier omtrent fossiele bedrijfswagens gelinkt heeft aan maatregelen tegen sociale fraude. De federale regering gaat hiervoor opnieuw in overleg met sociale partners uit de bouw, verhuissector en vleesindustrie. Maar in 2022 werd er al een gemeenschappelijke verklaring getekend door de partners en Embuild. Daarin werd bijvoorbeeld een akkoord gesloten om een cel sociale dumping in te voeren binnen de sociale sector.

Embuild pleit er dan ook hevig voor dat de verticale keten van onderaanneming, die sinds 2017 al geldt voor publieke opdrachten, eerst gecontroleerd én geëvalueerd wordt voor er gekeken naar de haalbaarheid voor privé-opdrachten. Om de hoofdelijke aansprakelijkheidsregeling inzake loonschulden te herzien, moeten werkgevers de juiste tools krijgen om de schulden te kunnen controleren.

Tot slot ijveren we voor de wettelijke verankering van het sectorale identificatiemiddel, de “ConstruBadge”. Zo is sociale controle eenvoudiger op de werf. In een verder stadium kan de ConstruBadge uitgebreid worden, zodat direct kan worden gecontroleerd of iedereen die aanwezig is op een werf voldoet aan de  regels qua loon- en arbeidsvoorwaarden.

De mening van Chris Slaets, gedelegeerd bestuurder directeur van Embuild Limburg, is duidelijk: “alvorens er nieuwe maatregelen worden ingevoerd die nog niet bewezen zijn in hun functionaliteit, moet de prioriteit gaan naar het verfijnen van de huidige maatregelen omtrent sociale fraude.”

Lees het bronartikel hier.